Porno rynkyttää arkaa kohtaa

Puolitoista viikkoa sitten Vapaa-ajattelijat ry. järjesti tempauksen, jossa Raamattuja ja muita pyhiä kirjoja vaihdettiin pornolehtiin. Tempausta tukivat Hustler ja Jallu, eli ilmeisesti Raamattuja vastaan sai Jalluja ja Hustlereita, jotka puolestaan saivat ilmaista mainosta.

Tempaus sinänsä ei herättänyt minussa kovin suuria ajatuksia tai tunteita. En kuulu kirkkoon, ja vanhemmiten olen hiljolleen siirtynyt vakaumuksellisesta agnostisuudesta kohti vakaumuksetonta ateismia. En kuitenkaan koe suurta yhteishenkeä muiden uskonnottomien tai ateistien kanssa. Tietyssä mielessä minusta on siis melko samantekevää, mitä Vapaa-ajattelijat touhuavat, enkä koe heidän edustavan minua. Se, mitä suomen evankelisluterilainen kirkko touhuaa on valitettavasti vähemmän samantekevää sen kulttuurisen ja kansallisen aseman vuoksi. Siten noin niinkuin periaatteessa minusta on ihan hyvä touhuilla kaikenlaista kirkon valtiollista asemaa kritisoivaa.

Suhteeni pornoon taas on lähinnä ammatillinen, mikä tarkoittaa sitä, että olen enemmän kiinnostunut pornon paikasta kulttuurissamme kuin pornokuvien herättämistä tunteista itsessäni, olivat tunteeni sitten kiihotusta, kuvotusta, häpeää tai turtumusta. Tempauksesta kuullessani minua kutkutti vastakkainasettelu ”Raamattu – porno”, jossa sana Raamattu edustaa kaikenlaista uskonnollista kirjallisuutta ja sana porno nähtävästi tarkoittaa paria suomalaista valtavirran heteropornolehteä. Vastakkainasettelu on eittämättä tehokas jo pelkästään käsitetasolla, riippumatta siitä vaihtuiko Mormonin kirja Hustleriin vai Katekismus Jalluun.

Vapaa-ajattelijoiden tekemässä vastakkainasettelussa pornosta tulee symboli paitsi seksuaalisuudelle ja nautinnolle, myös sananvapaudelle, nykyaikaisuudelle, tasa-arvolle, yksilöllisyydelle ja suvaitsevaisuudelle, kun taas Raamattu symboloi seksuaalikielteisyyttä, ilmaisun tukahduttamista, takapajuisuutta, massa-ajattelua ja sortoa. Ja kiinnostavaa kyllä, porno asettuu myös aidon tunteen (!) ja rationaalisuuden (!) puolelle Raamatun, siis uskonnon, sokeaa Jumalan käskyjen seuraamista vastaan. Vapaa-ajattelijoiden lehdistötiedotteessa porno määrittyy hyödylliseksi, rationaalisesti käytettäväksi tuotteeksi, jonka avulla sekä yhteiskunta että yksilö muuttuvat tunteidensa kautta parempaan suuntaan. Niinpä minusta koko kamppiksen kiinnostavin niksahdus oli se, kuinka järkevänä ja rationaalisena abstrakti ilmiö nimeltä porno Vapaa-ajattelijoiden käsissä näyttäytyykään.

Tempauksen jälkeen olen seurannut eri tahojen reagointia. Nähdäkseni kampanja on herättänyt erityisen paljon keskustelua ei-uskonnollisten ihmisten keskuudessa. Jo ennen tempausta Facebookissa ehti eräs ateistiksi tunnustautuva tyyppi kritisoida sitä, että valtavirtapornon kaavamaisia kuvia tuodaan julkiseen tilaan ja että porno samastetaan seksuaalisuuteen yleensä. Samaan syssyyn peräänkuulutettiin reilun kaupan queer-pornoa. Tempauksen tienoilla sitten useampikin uskonnoton ihminen ilmaisi tuohtumustaan Vapaa-ajattelijoita kohtaan ja mietti jopa kirkkoon liittymistä vastarinnan muotona. Kolumnistit, bloggaajat ja Facebook-seinäkirjoittelijat ehdottelivat mitä kaikkea olisi ollut parempi vaihtaa Raamattuihin pornon sijaan (esim. Timo K. Mukkaa, filosofisia teoksia ja Lajien syntyjä). Perjantain 10.6. Hesarissa  Anu Silferberg kirjoitti häpeästä, jota hän ateistina koki tempauksen aikana ja onnistui ilmeisesti tiivistämään monien uskonnottomien tuntoja. Kampanja on koettu tyhmänä, ärsyttävänä ja turhana sekularistisessa Suomessa. Enkä ole vielä edes maininnut krisittyjen piirien reaktoita eli polvirukoilijoita, vastakampanjaa, jossa pornoa vaihdetaan Raamattuihin, tapahtumasta tehtyä tutkintapyyntöä tai Vapaa-ajattelijoiden saamia tappouhkauksia.

Johonkin arkaan kohtaan Vapaa-ajattelijat tempauksellaan osui.

Vapaa-ajattelijat toivat pornon rumasti näkyviin asettamalla sen Raamatun rinnalle. Raamattu kuitenkin jäi pornon taustakankaaksi, kontrastin antajaksi, nousematta keskustelun aiheeksi samalla tavoin kuin porno. En usko, että tempaus sinällään vaikutti uskontojen seksuaalikielteisyyteen suuntaan taikka toiseen.

Tempaus ei niinkään herättänyt keskustelua kirkon tai kristinuskon seksuaalikielteisyydestä (mikä Vapaa-ajattelijoiden tiedotteen mukaan oli kampanjan tarkoitus) kuin keskustelua pornosta. Pornosta ei ole pitkään aikaan puhuttu yhtä kiihkein sävyin. On puhuttu naisen esineellistämisestä, valtavirtapornon epäluonnollisesta, karvattomasta ja silikonoidusta naiseudesta, pornon ihmiskäsityksestä, pornon tuotanto-olosuhteiden ongelmista. Ja toisaalta on puhuttu oikeudesta kiihottua pornosta, seksuaalisesta ilmaisunvapaudesta ja amerikkalaisen antipornofeminismin perinnöstä.

Eniten pornokeskustelua näyttää syntyvän silloin, kun jokin pornoksi määrittyvä ilmiö rynkyttää rajoja viihteen ja taiteen, yksityisen ja julkisen, pitkälle tuotteistetun ja epäkaupallisen välillä. Vaihtamalla Raamattuja Jalluihin ja Hustlereihin Vapaa-ajattelijat tekivät pornosta yhteiskunnallisen kommentoinnin välineen, toivat sen pois yksityisen kuluttamisen alueelta. Muutama tunti pornolehtien vaihtoa Kolmen sepän patsaalla tuotti paljon enemmän puhetta pornosta kuin lukuisat vuosittaiset seksimessut eri puolilla Suomea, myöhäisillan pehmopornot tai H&M:n pornoistuneet joulumainokset.

Kyse ei ole pelkästään pornon tuomisesta julkiselle paikalle pääkaupungissa päiväsaikaan, sillä tokihan porno ja pornoistuneet kuvat ovat jatkuvasti osa arkipäiväämme. Porno ei todellakaan ole mikään tabu. Kyse on siitä, millaisen roolin porno Vapaa-ajattelijoiden käsissä sai. Se, että pornolle annetaan rooli yhteiskunnallisen vaikuttamisen välineenä ja merkitään se hyödylliseksi, terveelliseksi ja järkeväksi on paljon kuohuttavampaa kuin näin merkityn pornon sisältö itsessään. Vastakkainasettelu porno viihteenä versus porno yhteiskunnallisen toiminnan välineenä iskee arempaan kohtaan kuin alkuperäinen ja loppujen lopuksi varsin ilmeinen vastakkainasettelu porno versus Raamattu.

Mainokset

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s